Wednesday, March 5, 2008

Siapa yang cerdik?


Semalam sedang aku dalam perjalanan pulang ke rumah dari tempat kerja. Di atas lebuhraya Utara Selatan aku terlihat 2 buah lori treler kargo yang sarat dengan muatan sedang bergerak perlahan lalu aku memintas lori-lori tersebut sambil membunyikan hon kereta ku tanda hormat kepada mereka.

Mengapa aku hormat mereka? Mengapa aku membunyikan hon dengan mesra kepada mereka?

Ku lihat sebuah lori dengan bangga mengibarkan 2 helai bendera berwarna hijau yang berlambangkan bulan menganbang. Sementara sebuah lagi lori mengibarkan kenderaan berwarna biru cerah berlambangkan mata dengan megahnya.

Perkara yang membuat aku memberi hormat kepada mereka ialah keberanian mereka untuk menyatkan sokongan dan pendirian mereka. Buka lah tujuan aku untuk memperlekehkan mereka, tetapi mereka yang rata-rattahu kurang sikit dari segi taraf pendidikan berani menyuarakan pendapta dan sokongan mereka.

Persoalannya ialah bagaimanakan kita yang dikatakan cerdik dan pandai? Mereka yang kurang terpelajar mengakui tentang kelemahan, kecurangan, pembohongan, korup, kroni dan sebagainya pemerintahan negara ini.

Bagaimana kita, adakah kita telah mengakui dan menyelidiki dan seterusnya menyatakan pendirian kita???????

No comments: